maandag 19 maart 2012

Lanzarote dagboek 2012 : DAG 1+ 2

Trainingsstages, ellenlange verhalen kan je er telkens wel van vertellen, maar soms zijn er van die stages die nog langer in het geheugen zullen blijven hangen, omdat ze zo .... ik zou bijna zeggen heroïsch waren want dit was er zo één.  Omstandigheden meegemaakt als nooit van tevoren, maar laat ons beginnen bij het begin, dag 1 dus.

Onze vlucht bleek een week voor vertrek 2uur te zijn uitgesteld.  Daar kwam de dag zelf nog een uur bij omdat er zeer veel wind was op de plaats van bestemming.  (Die is er toch altijd denk je dan, niet?). Na de tussenlanding in Gran Canaria kwamen we al een stuk in de namiddag aan in onze uitvalbasis.

DAG 1 : WIND

Er was inderdaad wind, veel wind, heel veel wind maar niks uitzonderlijks, dit hoort bij dit eiland net zoals frieten bij een frituur en bier in een café, enfin ge begrijpt wat ik bedoel.

Eénmaal op onze kamers, rap de fietsen in mekaar gestoken om toch effe die wind te trotseren.  Zo zijn we dan ook weer. Wie zijn WE eigenlijk. We beginnen uit beleefdheid met de oudste :-), de Jan (Schrooyen, inderdaad, papa van), Marc "Ironmac" De Ren, Werner "de Wekke" Verheyen en ikzelf dan natuurlijk.  Een goeie 45km later stonden we terug aan ons hotel, 28.2 gemiddeld, want waar veel wind is is er ook veel rugwind :-) Bleek dat El Golfo afgesloten was, spijtig want dat was altijd wel makkelijk om het het einde nog een extra luske te doen. Bekijk hier de rit

Enig minpuntje van deze dag, en eigenlijk van deze hele stage was het feit dat "de Wekke" problemen had met nek en schouders met uitstraling naar zijn arm, een nekhernia die enkel dagen voor vertrek was opgedoken en het voor hem zo goed als onmogelijk maakte om ook maar iets van sport te doen, laat staan pijnvrij ergens een hele dag te liggen. Het nadeel dat daaraan verbonden was.  Als een sterke fietser als hij wegvalt, is het aan de anderen om meer kopwerk te doen, of dat nu echt een nadeel zou zijn zou de volgende dagen wel blijken. En dan nu vroeg slapen want ik had het gevoel een hele dag in dat vliegtuig te hebben gezeten.

DAG 2 : ZANDSTORM

Dag 2 begon na een heerlijke nachtrust met een lekker ontbijt waarna een zwemtraining van 4km volgde.  Daarna terug aan't ontbijt om dan effe later samen met de Mac een rustig loopke te doen van 10km op de dijk.  5km wind in de rug, dan 5km wind tegen.  Er was wederom veel wind, maar niet alleen wind.  Het zag er vooral heel "mistig" uit.  Als je in de verte keek zag je amper een paar kilometer ver. Er hing veel zand en stof in de lucht die veroorzaakten dat mistig zicht.
Om 13 uur vertrokken we dan toch maar voor een ritje een dikke 60km.  We waren nog geen 20 minuten ver of daar kwam de wind plots wel heel fel opzetten.  We kropen over de weg, hard proberend er niet vanaf te waaien. Een tegenliggende fietser stopte gewoon langs de kant van de weg, hij zag het niet meer zitten.  Wij kropen verder.  De eerste storm van deze stage, we survived. 's Avonds mijn fietskledij in het bad te weken gelegd, toen het water was weggelopen bleef een spoor van zand en stof over op de badkuipbodem.